Nyújtással felszabadíthatók az ízületek. A hagyományos megközelítés szerint az ízületek beszűkülését a körülöttük lévő izmok rövidülése okozza, a szabad mozgás helyreállításához tehát nyújtani kell.

Hibás megközelítés, de szakmai körökben még mindig jellemző. Ma már bizonyíték is van arra, hogy ez így csak a torta egy kis szelete és önmagában nem igaz.

Mi a nyújtás? A kiválasztott, rövidültnek ítélt izmot különböző módokon (statikus, dinamikus) feszegetjük a hossztengelye mentén. Ezzel hatunk magukra az izomrostokra, de a körülöttük lévő kötőszöveti rendszerre nem igazán. A mindent átszövő fascia pedig legalább olyan fontos az optimális izomműködés szempontjából mint maga az izomszövet.

Mi a mobilizáció? Mozgásközpontú, személyre szabott, idegmobilizálással és fascia lazítással is foglalkozó, mozgékonyságot növelő program.

Mobilizáció technikái:

Szöveti letapadások oldására:

  • Flossing
  • SMR eszközök
  • Manuális kötőszöveti mobilizálás
  • Hegkezelés

Triggerpontok oldására:

  • SMR eszközök, elsősorban labdák
  • Manuális triggerpont terápia

Ízületi tok és szalagok lazítására:

  • Trakciós fogások
  • Kimozgatás járulékos elmozdulások irányába

Tudjuk, hogy az SMR eszközök használata azonnal érezhető módon növeli a mozgékonyságot. Ezt bizonyítja többek között a kísérlet:

Két lábon egyenesen állva, nyújtott térdekkel előre hajolunk, hátunkat domborítva. Sípcsontunkon bejelöljük a középső ujjal elért legalsó pontot. Ezután masszázslabdával talpainkat alaposan 1-1 percig masszírozzuk, majd megismételjük a tesztet. Néhány cm-rel mélyebb lesz a második hajolás.             Mit nyújtottunk? Semmit!

A magyarázat a kötőszöveti rendszer tulajdonságaiban rejlik. Bizonyítja, hogy a mobilitás nem csupán izomrövidülés miatt csökken, hiszen a kísérlet során nem nyújtottunk egyetlen izmot sem, mégis javult a mobilitás. Másnap próbáljuk meg ugyanezt elérni 2 percnyi statikus nyújtással. Elárulom, nem fog menni.

Amiről nagyon nem szabad megfeledkezni:

A mobilizálás célja a megnövekedett mozgásterjedelem, ami a szervezet számára ismeretlen mértékű mozgékonyságot jelent. Ezt a mozgástartományt meg kell tanulni uralni: a motoros kontrollt speciális technikákkal építhetjük fel, mint például PNF, ellenállásos nyújtás, funkcionális edzés.

 

Bejelentkezés kezelésre ITT!